

W gminie przybyło niemal 150 zabytków! O co chodzi?
Samorząd 26 września 2021 | 14:20 Michał 627
Urząd Miejski przeprowadził dużą aktualizację Gminnej Ewidencji Zabytków. Gwałtowne rozszerzenie lokalnej ewidencji wynika z konieczności prowadzenia jej zgodnie z przepisami, z czym do niedawna Dworcowa miała problem. Uznanie nieruchomości za zabytek nakłada na właścicieli kilka obowiązków, za których niedopełnienie grozi kara do 2000 zł.

Wrześniowe zmiany podyktowane są zapisami Ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami, która od 10 lat zakłada konieczność prowadzenia wojewódzkich oraz gminnych ewidencji zabytków. Ewidencje te są czym innym niż tzw. rejestr zabytków, który nakłada na właścicieli nieruchomości szereg drastycznych ograniczeń.
W praktyce wojewódzka ewidencja uwzględnia zabytki z rejestru oraz dodatkowe, które nie są aż tak cenne, by ograniczać ich właścicielom konstytucyjne prawo do dysponowania nimi. Gminna ewidencja natomiast uwzględnia zabytki z ewidencji wojewódzkiej (a zatem również rejestru zabytków) oraz dodatkowe obiekty, które mogą się znaleźć w niej zgodnie z zarządzeniem burmistrza.
– czytamy w komunikacie Urzędu Miejskiego.
Oznacza to, że Gmina nie wyznaczyła “własnych” zabytków, o które np. powinna dodatkowo zadbać przy uchwalaniu Studium, ustalaniu Warunków Zabudowy, czy Miejscowych Planów Zagospodarowania Przestrzennego. Obecność nieruchomości w lokalnej ewidencji jest jednak znakiem, że budynek znajduje się na liście wojewódzkiej lub figuruje w rejestrze zabytków. Lista tych ostatnich jest stosunkowo krótka i znaleźć ją można pod tym linkiem.
Zmiany w gminnej ewidencji zabytków wynikają zatem jedynie z obowiązku uwzględnienia w niej obiektów z wykazu wojewódzkiego. Tak stanowią przepisy, z których przestrzeganiem do tej pory nie było najlepiej. Co ciekawe do 2019 r. zabytki trafiały do ewidencji “po cichu”, a właściciele takich nieruchomości – których nikt nie pyta o zgodę w tej kwestii – nie byli o tym informowani. Wielka kostrzyńska aktualizacja ewidencji odbywa się jednak w nowym porządku prawnym, który nałożył na Gminę obowiązek poinformowania o sprawie głównych zainteresowanych.
Czy pismo o uznaniu nieruchomości za zabytek to widmo kłopotów związanych ze swobodnym dysponowaniem własnym majątkiem? Fakt ten powinien przede wszystkim interesować urzędników, którzy wydając decyzje np. w sprawie lokalizacji inwestycji infrastrukturalnej są zobowiązani kierować się troską o daną nieruchomość.
O czym powinien pamiętać właściciel? Figurowanie nieruchomości w wojewódzkiej ewidencji nakłada na jego właściciela obowiązek poinformowania Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków o uszkodzeniu, zniszczeniu lub samym zagrożeniu dla zabytku. Należy tego dokonać w ciągu 14 dni. Dodatkowo w przypadku zmiany stanu prawnego takiej nieruchomości musimy poinformować o sprawie w ciągu miesiąca. Niedopełnienie tego obowiązku może skutkować karą od 500 do 2000 zł.
– informuje autor artykułu “Rejestr zabytków a ewidencja zabytków – czym się różnią?”, z którym bez wątpienia warto się zapoznać.
W kostrzyńskim Magistracie szczegółowych informacji udziela Agata Tyblewska pod numerem telefonu 61 8 178 565 wew. 23, do której można również napisać maila na adres eko@kostrzyn.wlkp.pl.

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu
Bądź pierwszy i dodaj swój komentarz!