Katastrofa kolejowa w Gułtowach cz. 2. Kto zawinił? | TuKostrzyn.pl
TuKostrzyn.pl

Ta strona internetowa korzysta z plików cookies. Wykorzystujemy je do zapewnienia podstawowych funkcjonalności witryny, celów statystycznych oraz do kierowania reklam. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane na Twoim urządzeniu. Używane pliki cookies nie zawierają żadnych danych osobowych ani innych, które pozwalają na identyfikację użytkowników. Więcej informacji na ten temat - w tym informacje, o tym jak wyłączyć cookies w swojej przeglądarce internetowej - znajdziesz w naszej Polityce Prywatności dostępnej pod tym linkiem.

x
Katastrofa kolejowa w Gułtowach cz. 2. Kto zawinił? Katastrofa kolejowa w Gułtowach cz. 2. Kto zawinił?
Katastrofa kolejowa w Gułtowach / Źródło NAC

Katastrofa kolejowa w Gułtowach cz. 2. Kto zawinił?

Rozmaitosci 4 października 2020 | 21:23  Michał 1012

Od jednej z naszych Czytelniczek, pani Anny, dostaliśmy świetny materiał na temat katastrofy kolejowej w Gułtowach, o której ostatnio pisaliśmy.

Od jednej z naszych Czytelniczek, pani Anny, dostaliśmy świetny materiał na temat katastrofy kolejowej w Gułtowach, o której ostatnio pisaliśmy. Katastrofa kolejowa w Gułtowach cz. 2. Kto zawinił?

Otrzymaliśmy fragment książki “Katastrofy i wypadki kolejowe w Polsce” Romana Garbacika i Ryszarda Stankiewicza dotyczący szczegółów całego zdarzenia.

Autorzy wydanej przed 4 laty monografi opisali aż 400 krajowych wypadków kolejowych między 1852 a 2012. Jednym z nich był ten w Gułtowach.

Jak się okazuje przedwojenna prasa pomyliła datę i do wypadku doszło dzień później, a pociągi jechały w przeciwnych kierunkach.

2 lipca 1936 r. o godz. 13:34 na stacji Gułtowy (odcinek Swarzędz – Września), podczas wjazdu na tor główny dodatkowy wykoleił się pociąg pośpieszny nr 1305 Warszawa Główna – Poznań Główny.

Palacz, który został ciężko ranny jednak przeżył.

Śmierć na miejscu poniósł maszynista Stanisław Poniec. Urzędnik pocztowy Alfred Górecki zmarł wieczorem w szpitalu. Ciężko ranny został palacz Antoni Kreutzem z Kutna.

Zawinił dyżurny ruchu z Gułtów, który złamał regulamin i maszynista nie obserwujący sygnałów na semaforach.

Dyżurny ruchu ze stacji Gułtowy, nie chcąc opóźnić pociągu jadącego z przeciwka, nie dostosował się do przepisów (…) Drużyna parowozu nie spodziewała się zatrzymania na stacji Gułtowy. Maszynista przeoczył sygnał nakazujący zmniejszenie prędkości, wjechał na stację z pełną prędkością rozkładową i doprowadził do katastrofy.

Niżej pełny fragment książki wraz z kilkoma dodatkowymi szczegółami dotyczącymi tego zdarzenia.

Pani Annie uprzejmie dziękujemy za tak cenne źródło.

Co o tym myślisz?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

R.Garbacik, R. Stankiewicz, Katastrofy i wypadki kolejowe w Polsce. Eurosprinter 2016
R.Garbacik, R. Stankiewicz, Katastrofy i wypadki kolejowe w Polsce. Eurosprinter 2016
R.Garbacik, R. Stankiewicz, Katastrofy i wypadki kolejowe w Polsce. Eurosprinter 2016
Źródło: Roman Garbacik i Ryszard Stankiewicz, "Katastrofy i wypadki kolejowe w Polsce"

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu

Bądź pierwszy i dodaj swój komentarz!

Dodając komentarz akceptujesz Regulamin.

“Dane statystyczne często mylą”. Radni o wynikach lokalnej oświaty.
Rada Miejska dyskutowała na temat wyników gminnych szkół podstawowych. Sprawująca nadzór nad oświatą Paulina Bankiewicz starała się tak dobierać punkty odniesienia, by ton jej sprawozdania był możliwie optymistyczny. Radni podzielili się na zwolenników wspólnego szukania pomysłów na poprawę sytuacji oraz tych, którzy podchodzą z dystansem do statystyk i nie chcą naruszać autonomii szkół.
Reklama
Reklama